FAQ Järfälla trafikskola

media
  • Var befinner ni?

Järfälla trafikskola är centralt belägen vid Jakobsbergs pendeltågsstation, mitt i trafikverkets provområde för Järfälla, för din bekvämlighet!

• Vad kostar ett körkort?

Priset för att ta körkort med trafikskola varierar med elevens förkunskaper, men ska man dra ett snitt över alla elever blir priset för ett körkort ca 15 000 kronor.

Sköter du allt själv, utan lektioner på en trafikskola, är priset för de obligatoriska momenten cirka 4 000 kronor (inkluderar Riskettan, Risktvåan, Synundersökning och avgifter till Trafikverket).

• Hur bokar jag/avbokar ett utbildningstillfälle?

Bokning sker via vår hemsida eller på telefon 08-584 106 60. Avbokning av kurstillfälle skall ske senast två (2) helgfria vardagar i förväg innan kl 12:00 På vår mejl infå@jarfallatrafikskola.se.

Kurstillfälle som missas eller ej avbokas enligt korrekt förfarande debiteras.

Eventuellt förbetald avgift för kurstillfälle återbetalas ej.

• Hur betalar jag för mina lektioner?

Vid betal-alternativ faktura är förfallodatumet 10 dagar efter att fakturan har utfärdats. Betalar du med Kort, Swish eller kontanter betalar du på plats, har du valt att delbetala så görs det genom Wasakredit eller Resursbank.

• Vad behövs för förkunskaper för att göra Riskettan?

Inga kunskaper alls, du behöver till och med inte ha körkortstillståndet klart.

• Vad behövs för förkunskaper för att göra Risktvåan?

Det ingår praktiska moment som du måste genomföra för att bli godkänd på risktvåan, t.ex. att utföra kraftiga accelerationer och bromsa hårt från höga

hastigheter. Sammanfattningsvis ska du kunna köra och manövrera bil självständigt.

• Jag vill boka teoriprov, hur gör jag?

Du behöver ha ett giltigt körkortstillstånd när du bokar. Riskutbildningarna måste vara genomförda när du kommer till provtillfället. Vi kan hjälpa dig med bokningen eller så gör du det själv hos trafikverket (https://fp.trafikverket.se/boka/#/). Ett godkänt teoriprov är giltigt i 4 månader.

• Hur ser teoriprovet ut?

Du kommer få ett antal frågor som är bil specifika och ett antal frågor som är trafikrelaterade. Totalt 70 frågor varav 5 är testfrågor. Du behöver 52 rätt och du har 50 minuter på dig att göra provet. Du kan öva på liknande frågor på elevcentralen.

• Hur se körprovet ut?

Körprovet är ca 25-45 min lång och innefattar stickprov från hela utbildningen, resultatet är inte definitivt beroende på vilka misstag man gör eller inte utan är en helhetsbedömning av alla kunskaper gemensamt, t.ex. bilens funktioner, regler på vägen, kör stil, attityd, riskbeteende osv. Körprovet är en helhetsbedömning av elevens kunskaper

• Hur bokar jag körprovet?

För att boka ett körprov behöver du ha ett godkänt teoriprov. Om du genomfört din utbildning med oss bokar vi det, annars kan du boka det själv hos trafikverket.

• Vad har ni för bilar?

Vi har Volkswagen GOLF , T-Roc, Audi A3 och Toyota C-HR.

• Hur funkar det om jag köper en intensivkurs?

Våra intensivkurser börjar alltid med en utvärderingslektion där körläraren bedömer hur många lektioner som behövs för att klara av uppkörningen. Efter lektionen så diskuterar vi din planering och bokar dina lektioner och prov direkt så att uppkörningen sker direkt efter att din sista lektion. I intensivpaketet ingår även vårat bokpaket och körkortsfrågor som vi uppmuntrar att börja med så tidigt som möjligt för att underlätta inlärningen. I körkortsfrågorna så finns det en funktion som heter "sluttest" som har samma regler (tidsbegränsning, urval av frågor, etc.) som teori provet. Denna funktion uppmuntrar vi att använda så mycket som möjligt när du väl tränar för teori provet så att du vet att du är redo i god tid. Tveka inte att höra av dig om du har frågor via mejl eller telefon om du harfunderingar kring våra intensivkurser.

• Jag vill göra en reklamation. Hur gör jag?

Vänd dig direkt till skolchefen eller receptionen så fort du känner att något är fel eller bara har undringar. Vi försöker alltid lösa eventuella problem direkt, Skulle du inte vara nöjd med vår gemensamma lösning är vi medlemmar i STR och de har en reklamationsnämnd.

• Hur lång är introduktionsutbildningen (handledarutbildning)?

Handledarutbildningen är på 3 timmar, inklusive pauser. Dessa pauser kommer att ersättas med lika långa tider, vilket innebär att den totala närvarotiden kommer att vara 3 och en halv timme.